
Årets första fackbok utläst. Hade tänkt läsa den redan i höstas, men ironiskt nog så hann jag inte innan lånetiden tog slut för att någon reserverat den.
Vad tar jag med mig från innehållet? Att det är skillnad mellan att jobba med flera uppgifter parallellt och att jobba med flera saker på samma gång, att sysslolös inte är värdelös, och att en av anledningarna till att det känns som att tiden går fortare ju äldre man blir är att det krävs mer för att något ska kännas nytt ju mer man redan varit med om.
Om boken: Har du tid att göra det du vill, eller känns det som om timmarna bara rinner i väg? I en värld där vi ständigt försöker hinna med allt är tidsbrist en känsla som följer oss dagligen. Trots att vi har mer ledig tid än någonsin upplever de flesta av oss att tiden aldrig riktigt räcker till.
Hur uppfattar, använder och värderar vi vår tid? Genom att sammanfläta insikter från neurovetenskap, psykologi, ekonomi och antropologi bidrar psykologen och forskaren Jonas Hjalmar Blom med en djupare förståelse för hur naturen och kulturen tillsammans formar vår tidsupplevelse – och hur du kan ta makten över den, och ditt liv.
Lär dig att undvika tidsfällor som multitasking, tidsoptimism, time management och att sätta ett pris på varje minut, först då kan du skapa balans mellan produktivitet och vila. Men framför allt kan du fylla din tid med både glädje och mening. Det här är en bok för alla som någon gång tänkt tanken ”jag hinner inte”.
Titel: Du hinner! Ta makten över din tid
Författare: Jonas Hjalmar Blom
ISBN: 9789180067096
Utgivningsdatum: 2025-03-26
Förlag: Bazar
Antal sidor: 208

