Till pappa

Det är svårt att hitta ord som räcker till, för hur sammanfattar man ett helt liv – och en människa som betytt så mycket?

Du var trygghet, styrka och närvaro. Du fanns där, inte alltid med stora ord, men med handlingar som visade vad kärlek är. I det tysta, i det vardagliga, i det som man kanske förstår värdet av först när det inte längre finns kvar.

Nu är det tyst. Och den tystnaden gör ont. Men i den finns också alla minnen kvar – din röst, ditt skratt, ditt sätt att vara. Allt det som lever vidare hos oss som kände dig.

Jag kommer bära dig med mig i resten av mitt liv. I val jag gör, i tankar jag tänker, och i allt det du lärt mig.

Tack pappa, för allt du varit. Du fattas oss, men du kommer alltid att finnas kvar i våra hjärtan.

Bästa nyheten

Jag skrev för några dagar sen att jag inte trodde det skulle komma någon ny bok om kommissarie Gamache i Three Pines av Louise Penny eftersom hon ger ut en bok tillsammans med Mellissa Fung i maj. Men tänk så fel jag hade. Det kommer en ny bok i slutet av oktober *woohoo*

Hur omslaget kommer att se ut har inte avslöjats än och inte heller har det släppts någon egentlig information om handlingen. Förutom att handlingen till största delen kommer att utspela sig i Three Pines. Och att det förekommer en anka. Precis som vanligt med andra ord 🙂

Det stör ju lite min plan att läsa om alla böckerna, en per månad, innan nästa bok släpps, vilket hade funkat alldeles ypperligt om nu nästa bok inte hade släppts förrän hösten 2027. Jag får fundera lite på hur jag ska göra. Det finns några olika alternativ, men jag har ju så svårt för att ändra på vissa saker som jag bestämt i förväg, det brukar bli totalt haveri i hjärnan när jag gör det.

Upplägget just nu är att jag alternerar mellan böckerna i serien om Damernas detektivbyrå och böckerna om Gamache – en bok i varje serie per månad – och att bara läsa dem medan jag äter. Jag läser dem på engelska, vilket betyder att jag inte läser 600 ord i minuten som jag gör på svenska. Det tar alltså mycket längre tid att läsa ut böckerna än om jag hade läst dem på svenska och tillåtit mig själv att läsa dem ”när som helst” – då hade en bok tagit en kväll typ. En anledning till upplägget är att jag vill ”dra ut” på historierna lite eftersom jag tycker att de är så bra och inte vill att de ska ta slut för fort, en annan att om jag läser de här böckerna på kvällstid så är det andra böcker som inte blir lästa, en tredje är jag vill sprida ut kostnaden lite eftersom jag köper dem i Kindle-format för att de inte finns att låna på bibblan på engelska.

Alternativ 1 – skippa Damernas detektivbyrå.
Alternativ 2 – läsa när som helst.
Alternativ 3 – fortsätta läsa oavsett när i månaden jag läst klart istället för att invänta månadsskiftet för att köpa nya böcker.
Alternativ 4 – ?

Ny mobil

Ny mobil hos mobiloperatör 289 kr/mån i 36 månader = 10 404. Abonnemangskostnad 19 kr/mån i sex månader, därefter 109 kr/mån för 10GB (studentabonnemang). Vet inte om man är bunden till operatörens abonnemang i 36 månader eller om man kan byta operatör och samtidigt fortsätta betala för själva telefonen.

Samma mobil hos tillverkaren 9 990 kronor i ordinarie pris, men bara 5 992 kronor efter avdragen studentrabatt och rabatt för att jag skaffade abonnemang samtidigt. Abonnemangskostnad 29 kr/mån i fyra månader, därefter 109 kr/mån för 5GB (ordinarie abonnemang). Ingen bindningstid, men med möjlighet att byta till studentabonnemang i efterhand och då få dubbel surf för samma pris.

Gissa vilket alternativ jag valde 🙂

Och ja, man räknas som student även om man bara pluggar enstaka kortkurser på distans. Är man berättigad till Mecenatkort så har man tillgång till deras studentrabatter. (I vår ska jag studera en 5-poängskurs i 17% studietakt om ölbryggning och fermentering, med förinspelade föreläsningar och tentamen i form av flervalsquiz😇)

Biltur

När chefen önskade trevlig helg igår så sa jag att jag hoppades att maken skulle ta en biltur under lördagen så jag kunde få lite egentid. Det var inte den här typen av biltur jag tänkte på 😔

Förhoppningsvis är det inget att oroa sig för, ambulanskillarna ville bara ta det säkra före det osäkra och ta med honom in för undersökning, men de trodde han skulle vara hemma igen i eftermiddag.

Årets bemötare 2025

I förmiddags satt jag i godan ro på chefens rum och hade uppföljning på höstens medarbetarsamtal och helt plötsligt väller det in folk för att överlämna utmärkelsen Årets bemötare 2025 – gissa om jag blev överraskad. Blev lite chockad (på ett positivt sätt förstås) så jag hörde inte när kommundirektören läste upp nomineringen och när journalisten från lokalblaskan ställde sina frågor. Men det blev ju bra ändå.

Jättefina blommor, ett presentkort att använda i lokala butiker och ett inramat diplom på utmärkelsen med nomineringen angiven. Diplomet hamnade på väggen på kontoret, presentkortet ska troligtvis användas på årets bokrea och blombuketten hamnade på hedersplats i vardagsrummet – hur länge den nu överlever.

Lördagslyx

Till förrätt blev det hummersoppa, toppad med kräftstjärtar och creme fraiche, även om inget av det syns 😉 Smörstekt (?) bröd till. Maken valde toast skagen, vilket var bra för då kunde jag sno hans citron till min varmrätt, som jag vet brukar sakna just det, namnet till trots.

Pasta limone blev det till varmrätt, med vitvinssås, kräftstjärtar, räkor och rucola. De flesta pasta limone jag ätit brukar bara vara typ citron, smör och parmesan, så jag antar att rätten jag åt idag egentligen heter nånting annat och det kan också vara därför som citronen känns något frånvarande. Nåja, det var jättegott i alla fall – vilket jag visste att det skulle vara eftersom det inte är första gången vi äter där.

Maken valde fläskfilémedaljonger med bearnaisesås, stekta grönsaker och råstekt potatis – fast han åt inte upp allt så jag var där och plockade lite. Bland annat så käkade jag upp hans sparris eftersom han inte gillar det, men det gör jag *mums*

Jag drack en Somersby päroncider till, fast jag egentligen tycker att den är för söt, men det var enda cideralternativet de hade. Maken drack mineralvatten eftersom han körde.

Boktips på dagens handarbetscafé

När chefen tycker att man ska jobba mer läsfrämjande på sina aktiviteter så fick det bli personliga boktips på dagens handarbetscafé. Plockade ihop några av de böcker jag läst under julledigheten, plus några till.

Senaste gångerna har det varit blandat handarbetsböcker och ny skönlitteratur, men kollegan hade inte fått någon leverans av nya böcker idag så då fick det bli så här i stället. Chefen verkade nöjd, så då är jag nöjd 🙂

Sen att vi bara var totalt fyra personer idag är väl en helt annan sak. Trevligt hade vi i alla fall.

Mera snö

Det fortsatte att snöa i natt så det var ännu mer snö än när jag gick till jobbet igår morse. Fortfarande inte plogat på trottoarerna, men gång-/cykelvägarna var plogade så gott som hela vägen.

Blev positivt överraskad när jag kom fram till jobbet och såg att det inte bara var skottat på entrétrappan utan även ordentligt grusat. Och det redan strax efter kl 8. Det hjälpte alltså med felanmälan jag gjorde igår. Men tröttsamt att vi alltid ska behöva felanmäla för att få det gjort.

Lyssnar förresten på ljudbok när jag går till jobbet, just nu är det Syndavargen av Jan-Erik Ullström. Efter morgonens promenad är det inte många minuter kvar och jag hade tänkt lyssna klart på lunchen, men det glömde jag bort. Får se till att göra det under helgen så att jag kan börja lyssna på nästa del på tisdag. Inte på måndag, kanske den uppmärksamme läsaren undrar. Nej, det ska bli uppemot 20 minusgrader då och riktigt så kul är det inte att frysa näsan av sig. Plus att jag har böckerna som jag hämtade hos boktanten idag att bära med mig då. Dålig ursäkt? Japp 🙂

Till middag blev det rödspätta, airfryer-potatis och remouladsås. Maken hade tänkt att vi skulle äta kokt potatis till, men det är ju så tråkigt när man inte har sås till, så då fick det bli i airfryern. Nästa gång får vi ha mindre bråttom så vi hinner torka av potatisen så den blir lite krispigare, gott ändå. Däremot så var remouladsåsen från K-salat ingen höjdare, smaken var kanske inte så mycket fel på, men konsistensen var alldeles för grynig. ”Klassisk dansk remoulade”? Ja kanske, men nästa gång så får det bli en annan sort. För jag har svårt att tänka mig att vi kommer att göra egen.

Se det snöar

Snö och blåst när jag gick till jobbet idag, för första gången på jättelänge. Inte att det var snö och blåst, utan att jag gick till jobbet. Vete sjutton när jag gjorde det senast.

Det var inte plogat på många ställen, de större gatorna förstås, men inga trottoarer eller gång-/cykelvägar, så det blev en del pulsande. Inte så kallt som jag trodde heller så jag blev väldigt varm, dröjde inte jättelänge innan vantarna åkte av.

Som vanligt hade kommunen inte skottat trappan vid huvudentrén på jobbet så en kollega fick göra det innan vi öppnade och eftersom det fortsatte att snöa mest hela dagen så var jag ute senare på dagen och tog en omgång till, plus att jag grusade.

Trodde nästan att jag skulle behöva gå hem från jobbet också, men det gick bra att få ut bilen så jag blev hämtad av maken. Men det blev ingen leverans av böcker till den av mina boktanter som jag hade lovat, hon får böckerna i morgon i stället, vilket hon tyckte var helt okej.

Hemma blev det inte plogat förrän på kvällen eftersom våra parkeringar och vägar mellan husen inte är så högt prioriterade.