Korrektur i retur

Korrekturläsning efter 812 ändringar…

Jag: ”Är du nöjd med alla ändringar?”
Författaren: ”Ja nu är jag helt nöjd.”
Jag: ”Då skickar jag in det till förlaget.”
Författaren: ”Ja gör det.”

Två minuter senare

Jag: ”Nu har jag skickat in manuset till förlaget.”
Författaren: ”Åh va bra, tack för allt jobb du lagt ner.”

Fem minuter senare

Författaren: ”Jag är inte nöjd med ’x’, ändra det till ’y’.”

🙄🙄🙄

Hybridhybrid

Förlaget: ”Vill du korrekturläsa en roman?”
Jag: ”Ja absolut, va kul.”

Förlaget: skickar ett manus till en fackbok med textavsnitt på engelska, namn på författare och deras böcker/artiklar, inbäddade länkar, källhänvisningar och noter. Plus en massa bilder inlagda i den ytterst märkligt formaterade texten.

Jag: ”Ska jag korra det manuset så får ni faktiskt betala mer.”

Undrar om det var sista gången jag fick frågan om att korra för det förlaget 🤔😂