
När vi var i Göteborg vid lucia så tittade vi på baletten Nötknäpparen och tyckte den var jättebra – mycket bättre än väntat faktiskt, ett bra val som första balett att titta på – så när jag hittade den här filmen så var det klart att vi skulle se den också.
Filmen är förstås inte alls som baletten, även om grunden är någorlunda samma. Julfest, Claras gudfar Drosselemeyer (Morgan Freeman) fixar julklappar till alla barn, nötknäpparen Philip som hjälper Clara genom äventyren, Sugar Plum Fairy (Keira Knightley), Mouse king, drömvärldar osv. Men också mycket som är annorlunda, tex att Sugar Plum är den onda fen.
Sevärd? Tja, den var ju inte överdrivet lång, bara drygt 1,5 timme, och säkert både spännande och lite läskig för rätt målgrupp. Tillräckligt bra för att vilja se den igen? Njae, det skulle jag inte säga, men samtidigt känns det inte som bortkastad tid att ha sett den.


