February Make a thing a day #1

Jag är med i en grupp på Facebook som heter February Make a Thing a Day (FMATAD) där man varje dag i februari ska skapa något, stort eller smått, enkelt eller mer krävande. I gruppen finns det alla möjliga kreatörer, på alla nivåer och inom vitt skilda områden.

Min tanke är att jag ska komma igång med broderandet igen, men det är väldigt mycket just nu, både på jobbet och privat, så det blir nog enklast möjliga, vilket innebär att fortsätta virka och att dekorera brev och kort till mina brevvänner som är utspridda över hela världen.

Idag blev det lite virkat på min senaste sjal – denna är till mig själv av garnet jag köpte på Syfestivalen i höstas. Jag använder mossvirkning (moss stitch eller linen stitch på engelska) som är min favoritmaska. Enkelt men ger ett helt annat intryck än vanliga fastmaskor – detta är varannan luftmaska, varannan fastmaska och på nästa varv så gör man fastmaskan runt luftmaskan. Det blir väldigt mjukt och följsamt, men det ökar väldigt långsamt och varven blir längre och längre. Och längre. Och längre. Vet inte hur många maskor det är nu, men det tar närapå en timme att virka ett varv.

Får se om jag plockar fram broderiet imorgon eller om det blir virkning då också.