Dag 3 – 318 sidor

318 sidor lästa idag. 4280 kvar att läsa.

Varför har inte fler bibliotekarier läderbyxor? – Christer Hermansson (Tusculum förlag)
Baksidestext: Varför har inte fler bibliotekarier läderbyxor? är en obligatorisk och självklar läsning för alla människor som någonsin har besökt eller tänker besöka ett bibliotek. I boken får du veta det mesta om biblioteksångest, bibliotekschefer, informationskompetens, förste bibliotekarier, läsa usla biblioteksvitsar och ta del av en svensk lätt skruvad biblioteksvardag. 

Blev lite besviken måste jag säga, eftersom jag boken enligt vidare läsning på baksidan är ”ett underhållande och utmanande urval nyredigerade texter om bibliotek och bibliotekarier”. Vilket i sig inte är en lögn, men det framgår inte med önskvärd tydlighet att det handlar om en samling debattinlägg och debatterande krönikor. Lite lurad blev jag kanske av att boken står som roman i bibliotekssamlingen.

Hoppas det smakar bra – Junko Takase (Tranan)
Baksidestext: Nitani arbetar på ett medel­stort kontor i en förort till Tokyo. Han tar sig fram i världen utan några större ambitioner och förstår inte andra människors besatthet av mat – själv äter han helst snabbnudlar och skulle inte ha något emot att få hela sitt näringsintag från en tablett. På samma kontor arbetar den ambitiösa Oshio och allas favorit Ashikawa, som ständigt lyckas komma undan med att gå hem tidigt med ”migrän” medan de andra får täcka upp för henne. Att hon trots det har tid att baka en massa sötsaker och ta med sig till kontoret retar upp Oshio till den grad att hon bestämmer sig för att börja sabotera för henne. Och hon lyckas få med sig Nitani på tåget, även om han egentligen är rätt så förtjust i Ashikawa.

Termiserad mjölk

Dagens ord: termiserad

”Termiserad mjölk är obehandlad mjölk som upphettas till mellan 40°C och 72°C i minst femton sekunder. Dess ursprungliga bakterieflora reduceras avsevärt men förstörs inte helt. Termiserad mjölk är avsedd för osttillverkning men inte för att drickas.”

Så nu vet ni det.

Vi köpte lite sån ost idag – Thunderstorm, aka Gwitterchäs från Toggenburg i nordöstra Schweiz – på Coop. Maken köpte tex mex-skinka och den brukar vara god ihop med lite smakrik ost. Och gissa om Thunderstorm var smakrik, nästan lite för smakrik att äta enbart ost. Lagrad i ”bara” 7 månader, men med en doft som om den varit lagrad sen förra årtusendet – herreminje vilken stank. Men åh så god ihop med skinkan på rostat bröd. Jag är ingen superfan av tex mex-skinka annars, det är därför jag gärna äter den ihop med ost – och detta var verkligen a match made in heaven.

Käkade varma mackor nu ikväll, med lite Johnny’s senap, tex mex-skinka, Thunderstorm och lite vanlig ost – troligtvis Allerum grevé, för det var jag som valde sort senaste och det är vad jag brukar välja. Alltså, det finns inte ord för hur god en varm macka kan vara när man lyckas med precis rätt påläggskombo. Liksom ingen vanlig gammal ost- och skinkmacka om man säger så.

Mer ost åt folket 🙂